Norwegian vinder udbud på indenrigsflyvninger med SAF
Norwegian flytankning

Dato

Det norske luftfartsselskab Norwegian har, i et konsortium med DCC & Shell Aviation Denmark og norske AFSN, vundet statens udbud på indenrigsflyvninger med Sustainable Aviation Fuel (SAF).

Fra foråret 2026 og frem til udgangen af 2027 vil vi som infrastruktur- og brændstofpartner være med til at sikre, at Norwegians indenrigsrute fra Aalborg til København gennemføres med en iblanding af SAF på minimum 40 pct., i tråd med gældende standarder.

Samarbejdet med Norwegian om indenrigsflyvningerne på SAF bygger videre på DCC & Shell Aviation Denmarks aktive bidrag til transitionen af dansk luftfart og den gradvise overgang til alternative brændstoffer. Siden 2021 har vi som infrastrukturpartner og brændstofleverandør været med til at introducere SAF i en række danske lufthavne. Det er derfor et naturligt skridt også at støtte op om flyvninger på SAF på Danmarks travleste indenrigsrute, når de starter i foråret 2026.

I aftaleperioden forventer Norwegian at gennemføre op mod 4.100 flyvninger med iblandet SAF. Det anvendte SAF vil være ISCC-EU-certificeret og blive håndteret gennem et dedikeret tanksetup i Aalborg Lufthavn i overensstemmelse med kravet om en ”dråbe-for-dråbe”-tilgang, som fremgår af udbuddet.

Historiske nedslag

I 2021 var DCC & Shell Aviation Denmark med til at introducere SAF på den første indenrigsrute i Danmark mellem Sønderborg og København.

I 2022 var DCC & Shell Aviation Denmark med, da Billund Lufthavn for første gang kunne give luftfartsselskaber og partnere adgang til SAF.

I 2023 indgik DCC & Shell Aviation Denmark den hidtil største aftale om flyvninger på SAF med Air Greenland samtidig med, at vi etablerede det første SAF-lager i Danmark på Prøvestenen.

I 2024 bliver DCC & Shell Aviation Denmark en del af Shell Aviations Book & Claim-plafortm, Avelia, som fremover skal understøtte SAF-initiativer på Book & Claim-princippet.

I 2025 udbyggede DCC & Shell Aviation Denmark samarbejdet med Vestas om helikopterflyvninger med iblandet SAF til og fra vindfarme i Nordsøen.

Fakta om ruten

  • Norwegian forventer at gennemføre omkring 93 pct. af sine flyvninger på indenrigsruten fra Aalborg til København med en iblanding af minimum 40 pct. Sustainable Aviation Fuel (SAF).
  • Støttemidlerne er tildelt på baggrund af kriteriet laveste pris, ifølge udbudsmaterialet.
  • DCC & Shell Aviation Denmark står for etableringen af den nødvendige infrastruktur og leverer brændstof i samarbejde med AFSN.
  • Ruten flyver med minimum 40 SAF, da de gældende internationale standarder på nuværende tidspunkt sætter en øvre grænse på 50 pct. jf. ASTM-standarder for bl.a. flysikkerhed. Af sikkerhedsmæssige årsager begrænses SAF-andelen til under den maksimale grænse, selvom højere iblandingsniveauer tæt på 50 pct. teknisk set er mulige.
  • Den dedikeret infrastruktur er etableret som følge af kravet om ”dråbe-for-dråb”-tilgangen, som angivet i udbuddet.
  • Den mængde SAF, der anvendes på indenrigsruten, er ISCC EU-certificeret. SAF er et alternativ til fossilt flybrændstof, og produceret af bio-baserede råstoffer. Under selve flyvningen udleder SAF udleder omtrent samme mængde CO₂ som konventionelt flybrændstof. Ved anvendelse af 100% ren SAF kan den samlede CO₂-udledning reduceres op til 80% sammenlignet med konventionelt brændstof, når man ser på hele brændstoffets livscyklus, fra produktion til afbrænding, afhængigt af råstof, produktionsmetode og forsyningskæde.

Kontakt

(For pressehenvendelser)

Cecilia Nguyen

Marketing, Communications & Public Affairs Manager

+45 2194 6836

cecilia.nguyen@shellaviation.dk

Flere
nyheder

Denne hjemmeside bruger cookies i begrænset omfang. Du kan få oplysning om hvilke på denne side >