Med opstart midt i april 2025 har DCC & Shell Aviation Denmark taget endnu et skridt i SAF-samarbejdet med Vestas.
Den 23. april indledte den danske vindmøllegigant og helikopterselskabet NHV en flerårig kontrakt om transport af Vestas’ servicemandskab til og fra havvindmølleparken He Dreiht i den tyske del af Nordsøen – med min. 40 pct. SAF i tanken på NHV’s Airbus H175-helikoptere.
Samarbejdet markerer også introduktionen af SAF i Esbjerg Lufthavn for første gang. Dermed føjer Vestas’ initiativ nu SAF ud som et alternativ til traditionel Jet brændstof i endnu en dansk lufthavn. I forvejen har både Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn, Aalborg Lufthavn og Sønderborg Lufthavn erfaringer med at indfase SAF i brændstofinfrastrukturen i større skala.
Forsyningerne af SAF til Vestas’ projekt sker via et segregeret setup, som DCC & Shell Aviation Denmark har etableret i Esbjerg Lufthavn. Det giver fuld kontrol og sikkerhed med forsyningerne af den høje iblanding af SAF, der kommer ganske tæt på den i dag tilladte grænse på 50%.
Initiativet i Esbjerg kommer i forlængelse af, at Vestas i 2024 indledte forsøg med SAF på helikopterflyvninger mellem Roskilde Lufthavn og vindmølleparken Baltic Eagle i Østersøen.
”Vi har en klar ambition om at integrere bæredygtighed i alle dele af driften i Vestas. Nu udvider vi brugen af SAF til endnu et havvindprojekt, og vi er glade for det tætte samarbejde med NHV og de øvrige partnere på projektet,” siger Lisa Ekstrand, VP og Head of Sustainability i Vestas.
SAF er et alternativt flybrændstof, der er produceret på affaldsbiomasse, herunder brugt madolie.